lørdag 13. mars 2010

Cameron Highlands

Fredag morgen forlot jeg og Camilla Kuala Lumpur til fordel for vakre Cameron Highlands og den stoerste byen der- Tanah Rata, som betyr flatt land (litt rart, for her er det bare aaser og fjell). Cameron Highlands ligger langt oppe i hoylandet, rundt 1200 moh. Bussturen hit var ikke saa veldig lang, tok ca 4 timer aa kjoere. Paa veien hit stoppet vi for aa ta en pause; der fikk vi et overraskende moete med sikkert 20 smaa apekatter som vi fikk mate. De var veldig soete og ganske imotekommende mot oss. Regner med de var vant til mennesker. Naar vi begynte aa naerme ooss fjellene, ble veiene veldig svingete, og da mender jeg VELDIG! For reisesyke anbefales det aa ta reisesyketabletter (heldigvis blir jeg sjeldent reisesyk). Vel fremme i Tanah Rata fant vi et soett lite hostel, som har en fin atmosfaere. Byen her er veldig liten og intim, saa du kommer tett opp paa lokalbefolkningen.

Temeperaturen her oppe er mye mildere, og paa kvelden og morgenenen minner det meg om sommeren i Tromsoe- paa dagtid. He he.. Dessvaerre har det regnet litt, men der er vi jo vant med fra sommeren hjemme, saa pytt pytt. Etter aa ha brukt soveposene vaare for foerste gang i natt ettersom det var litt kjoelig, stod vi tidlig opp for aa slaa foelge med en guide inn i jungelen.. Sola skinte i dag, og det var deilig.. Guiden var foerresten veldig morsom! Vi maatte kjoere et stykke, og veiene var ikke alltid like bra for aa si det mildt. Har aldri kjoert i en mer humpete og smalere vei foer. Det var nok for ingen grunn at vi kjoerte en truck med firtrekker. Maa si jeg var litt redd for at vi skulle kjoere oss fast eller kjoere utfor. Jeg sa spoekefullt til guiden at jeg hadde hoert at Malaysia hadde gode veier, og han svarte spoekefullt tilbake at disse veiene var nettopp reparert- ingen grunn til bekymring! Etter aa ha vandret litt rundt in the mighty jungle kom vi til et fossefall hvor vi badet og koste oss. Vannet var kaldt og godt! Hovedgrunnen til jungelvandringa var for aa finne en svaert sjelden blomst (eller sopp, som det egentlig er), som er rosa-roed og kan bli opp til en meter lang (husker ikke navnet akkurat naa). Den var veldig fin, men sang litt paa sitt siste vaers i dag.

Etter jungelvandringa fikk vi et moete med de innfodte, og deretter dro vi til en helt enoromt stor te-plantasje, BOH Tea Plantation. Utsikten over te-plantasjen var helt enormt vakker- det var groenne aaser med te-busker saa langt oyet kunne se.. Ser nesten ut som et eventyrland (se bildet, og ja, har lastet det ned fra google). Jeg foeler turen var verdt hit nesten bare pga utsikten! Vi har ogsaa vaert innom en jordbaer- farm og spist gode jordbaer. Har vaert en veldig behagelig og laererrik dag. Er ikke hver dag en gaar rundt i jungelen og faar smake og se paa dens frukter.

Jeg faar kanskje det til aa hoere ut som om Tanah Rata er en veldig usivilisert plass, men det er det absolutt ikke. Folk kjoerer rundt i fine biler her, selv om selve byen ikke er saa moderne. Mange Malaysiere trekker opp i fjellene i feriene for aa avkjoele seg, og da kommer de ofte hit. Derfor finnes det fine hoteller her ogsaa. Vi bor nok dessvaerre ike paa de fine hotellene, og vil si vi generelt bor ganske saa primitivt. Noen steder paa badene (som vi deler med andre), kan du sitte paa do samtidig som du dusjer. Do og dusj i ett- da snakker man primitiv. Eneste luksusen vi nyter er at vi toerker med Cleenex- servietter i rompa, ettersom det heller ikke er dopapir aa finne paa noen toalett. Hehe, men det er ogsaa litt av sjarmen.

Dette ble et litt langt innlegg, men det er kun fordi jeg har saa enormt mye aa fortelle. Skal proeve aa legge ut litt bilder som jeg har tatt etterhvart. I morgen drar vi til Penang som ligger paa vestkysten nord i Malaysia. Der blir vi maks en natt, foer vi drar til paradisoya Langkawi! Skal bli deilig aa komme til strand og sol og straahytter, ogsaa skal bli godt aa faa litt brunfarge paa kroppen. Skal proeve aa ikke bli en rosa gris, men kan ikke love noe.