søndag 4. april 2010

Laos baby!

Da har vi forlatt Thailand med dens vakre oyer, strender og vennlige folkeslag og dratt inn i Laos, som ligger nord-oest for Thailand. Grunnen til at vi maatte dra var fordi turistvisumet vaart i Thailand gikk ut den 3. april, og for ikke aa maatte betale noe ekstra var det enkleste og forflytte oss til neste land. Det var en lang reise hit. Vi forlot Koh Tao med en nattbaat, noe som mer lignet et lasteskip stappet med flyktninger enn en baat med reisende. Etter en lang baattur kom vi til fastlandet der vi skulle ta en 9 timers lang busstur opp til Bangkok, noe som ble forlenget til 12 timer pga motorstopp og airconditionproblemer langt ute i ingenmannsland. En overfylt buss uten aircondition er ikke til aa overleve her. Vel fremme i Bangkok visste ikke vi helt hva vi skulle ta oss til, saa istedet for aa bli en natt (som var planen aller foerst) dro vi rett til togstasjonen for aa finne ut om det gikk noen form for natttog til Laos sin grensestasjon- og det gjorde det! Vi kjoerte forresten gjennom demonstrasjonsomraadene i noen av Bangkoks gater.. Var mange mennesker med rode skjorter, mye politi, men ingen drama. Var nesten litt skuffet.

Paa toget til Laos som skulle ta 13 timer fikk vi vaar egen seng, og alt var bare luksus. Sov som en nyfoedt baby hele veien til Laos og etter en tilsammen 36 timers(!) lang reise fra Koh Tao i Thailand til Vientiane i Laos, var jeg faktisk uthvilt og foelte meg paa topp!
Hovedstaden Vientiane er en knoettliten by sammenlignet med mange av de byene vi har vaert i saa langt, i hvertfall til aa vaere en hovedstad. Det bor ca 200.000 mennesker her, og hovedgata kunne vaert hvilken som helst liten gate i hvilken som helst liten landsby. Byen har likevel sin sjarm der den ligger fint til ved Mekong River og har mange fine cafeer og markeder. Menneskene her er ogsaa trivelige og imoetekommende og ikke saa slitsomme og paatrengende som mange i Thailand til tider kan vaere. Vi har bare vaert en natt her, men har faatt sett den store hovedattraksjonen i Vientiane, nemlig Buddha Park. Vi hadde feilberegnet hvor langt det egentlig var til denne Buddah-parken, saa vi trodde at den beste maaten aa komme oss dit var aa ta en liten tuk-tuk. En tuk-tuk er en type motorsykkeltaxi du finner overalt i disse landene. Vi skjoente fort at dette ikke var det smarteste valget av oss, ettersom tuk-tuken kjoerte i max 30 km/t og vi satt og humpet i en evighet for aa komme oss dit. Vel fremme moette hundrevis av buddhaer oss i alle slags stoerrelser og fasonger. Ganske imponerende, men vi ble raskt mettet og humpet etter litt tilbake til sentrum med den lille tuk-tuken.. Morsom tur.

En av de hundre buddahene!

Meg i Buddah-parken

Vi har raskt faatt hoere at Vientiane ikke er Laos, i den forstand at det ekte Laos finner du helt nord eller helt soer i landet. Det er der du finner folket, maten, naturen og kulturen! Saa i morgen suser vi lenger nord mot Vang Vieng og deretter mot Luang Phabang. Naturen i nord skal vaere storslaatt, saa jeg ser veldig frem til det!