mandag 12. april 2010

Bading med elefanter i Luang Prabang

I mitt forrige innlegg skrev jeg at jeg likte Laos, men jeg har ombestemt meg siden da.. Jeg rett og slett elsker Laos! Laos er et helt fantastisk land, med en natur og kultur som nesten ikke kan beskrives med ord. Vi har de siste dagene vaert i byen Luang Prabang som ligger ganske langt nord i landet. Luang Prabang er en by som er noe helt for seg selv, og det er ikke for ingenting at den er paa UNESCOs verdensarvliste. Alle husene i byen er smaa og har en fransk stil som henger igjen etter den franske kolonitiden. Det er ogsaa den byen i Laos med flest templer og man finner et tempel omtrent hver 500 m. Byen er utrolig sjarmerende og gatene ned mot Mekong River er full av rosebusker og pene traer med blomstrer paa. Noe man heller ikke boer gaa glipp av her er nattmarkdet, som har helt utrolig mye fint aa by paa- alt fra malerier, smykker og toefler til pengpunger, lamper og sjal. Det naermer seg ogsaa nyttaar her i Laos, noe de feirer i 4 dager, og noen dager foer feiringa starter er det tradisjon aa kaste vann paa alle som gaar forbi i gatene. Det er ikke alltid like hyggelig og faa boetter paa boetter med vann over seg, men barna har det goey, og jeg er sikker paa et jeg ogsa hadde hatt det like morsomt om jeg var barn og fikk lov aa kaste vann paa alle og enhver! Ellers fylles byen opp med folk siden det naermer seg nyttaar, og prisene stiger til vaers. Folk danser i gatene, og sist i dag red det store pyntede elefanter gjennom gatene.

Siden vi kom hit har vi som vanlig proevd aa gjoere det meste ut av dagen, og fylle den med spennende og begivenhetsrike aktiviteter. En av dagene dro vi til et fossefall som vi hadde hoert skulle vaere utrolig fint, Koung Si Waterfall.. Og tro meg naar jeg sier dette: det var helt fantastisk! Jeg har aldri foer sett noe liknende, og jeg har sett mange fossefall i mitt liv, men dette var den fineste jeg noen gang har sett! Elva var lang, med fossefall paa fossefall, der elva hadde laget naturlige svoemmebasseng, foer det kom et nytt fossefall som foerte til et nytt og fint svoemmebasseng. Man kunne bade i alle disse naturlige bassengene, hoppe fra fossefallene og slenge seg med tau ut i vannet. Dette gjorde vi selvfoelgelig, og det var utrolig goey aa hoppe fra alle de fossefallene og rett ned i dypt vann! Var ogsaa en helt fantastisk foelelse aa sitte paa en stein i en varm og behagelig foss og kjenne vannet sprute ned i haaret paa deg. Vi var der i flere timer og koste oss til det nesten boblet over av lykke inne i oss. Det gaar ikke ann aa beskrive fossen med ord saa jeg legger heller ut noen bilder fra det, saa skjoenner dere iallfall litt hva jeg mener.

Dagen etter aa ha vaert i fossefallet bestemte vi oss for aa gjoere noe vi aldri foer hadde gjort (har blitt mye av det den siste mnd). Vi dro til noe som heter Elephant Village, der de har reddet elefanter fra doeden; enten ved aa sulte ihjel, bli jaktet paa eller aa bli brukt til type slavearbeid. Naa er det heldigvis innfoert en lov mot jakting paa elefanter i Laos. Her tar de vare paa elefantene og alle elefantene har en mahout til aa passe paa dem. En mahout er en elefantpasser som gjennom generasjoner har passet paa og hatt hver sin elefant her i Laos. De laerer dem ulike ting, gir dem mat, vann og trygghet. Elefantene adlyer mahouten naar de gir dem instrukjsoner, og det tar normalt 3 mnd aa bli en mahout. Det vi skulle laere denne dagen var bl.a hvordan det var aa vaere en mahout. Vi laerte aa gi elefantene instruksjoner, og de adloed oss. Vi red paa elefantene, foerst i en type stol, men etter hvert som vi ble trygge paa de fikk vi ri paa nakken uten stol, slik mahoutee gjoer. Det var en helt utrolig oppevelse, aa sitte oppe paa en elefantrygg helt alene (mahouten var like i naerheten i tilfelle noe skulle skje), og styre den dit den skulle gaa. Vi fikk matet dem (de elsker bananer og sukkerpinner!), og paa slutten av dagen fikk vi bade med dem i elva, paa vaar egen elefant! Det aa baade, aa sitte oppe paa en elefantrygg midt ute paa elva, svoemme med den, leke med den, vaske den, var en helt fantastisk opplevelse! Jeg har aldri foer opplevd noe saa unikt foer, og var nesten paa graaten etterpaa fordi det var saa fint og morsomt. Vi var flere elefanter og mennesker ute i vannet samtidig, og mahouten som jeg hadde med meg fikk elefanten til aa dukke under vann opptil flere ganger, og jeg forsvant under vann med elefanten. Jeg og Camilla lo og lo, og sprutet vann paa mahoutene og paa hverandre. Vi vasket elefantene og stod oppe paa og hoppet ned fra elefantryggen! Det er definitivt den mest spesielle og fascinerende opplevelsen jeg har hatt saa langt i livet mitt! Jeg ble saa utrolig fascinert av disse store dyrene, og hvor kloke, intelligente og ikke minst snille de er! Du foeler deg saa bitte liten ved siden av disse store dyrene, men naar du skjoenner hvor gode de er har du bare lyst a klemme dem hele tiden.. En fantastisk opplevelse!!!


Bader med elefantene!

De siste dagene har vaert helt overveldende paa meg, og jeg og Camilla her funnet ut at vi naermest lever i en klisje fordi vi har det saa bra! Laos er noe helt spesilet og jeg elsker dette landet! Om noen tenker tanken aa dra til Laos, du trenger ikke vurdere det en gang: DRA!!

PS!! Internett er helt sykt tregt her, saa det tar aar og dager for aa laste opp noen stakkarslige bilder (har ventet i over en time naa!), saa bilder faar komme en annen gang naar internett er raskere og jeg har mer taalmodighet. Jeg holder paa a klikke innvendig naa. Camilla har faatt lagt ut bilder av en eller annen merkelig grunn, saa dere kan gaa paa hennes blogg. Har faatt lastet opp ett bilde, og faar ikke til aa laste opp flere. Enjoy the one and only.

6 kommentarer:

Siri sa...

Har ikke ord! Fantastisk!! Enveisbillett til Laos neste! :D

sniff sa...

lucky lucky lucky!!!

Anonym sa...

Hei Isabelle.
Først må jeg få gratulere deg med dagen idag14.04. Regne med at du spanderer på deg litt ekstra idag.
Laos høres fantastisk ut. Hoppe og bade i fossefall og ri på elefanter. Går det an og ha det bedre på denne årstiden? Kos dåkker videre. Vi følger spent med på reisen

Pappa.

Anonym sa...

Herregud, så flott tur du/dokker har!! Vi e grønn av misunnelse her hjemme. Gratulerer masse med dagen idag, ta deg en ordentlig feiring :)

Bursdagsklem fra mamma :)

Anonym sa...

Hei Isabelle. Det er helt fantastisk morro å lese bloggen din. Utrolig hva dere opplever. Gleder meg til å se flere bilder og følge med eventyrreisen. I dag er det den 14. april og bestefar og jeg gratulerer deg så meget med 21 års dagen. Det blir vel en skikkelig feiring kan jeg tenke meg. Masse hilsen fra bestemor og bestefar. Glad i deg.

Isabelle sa...

Tusen takk for bursdagshilsener! Hadde en veldig bra bursdag sammen med Camilla, ei svensk jente som hete Nina og ei fra tromsoe som hete Kristin. Vi har alle reist ilag her i Kambodsja, og skal reise sammen i to uke fremover. To e blitt til fire- veldig trivelig! Akkurat no e vi i Kamodsja, men drar inn i Vietnam i morgen (tirs). Vi har det topp! Haape dokker har det bra hjemme. Klem til alle sammen!