onsdag 7. april 2010

Tubing i Vang Vieng





Etter en helt forferdelig busstur (en overfylt minivan uten aircondition!), der vi naermest holdt paa aa doe av heteslag, er vi naa i den lille landsbyen Vang Vieng 3 timer nord for Vientiane. Naturen og landskapet her er helt fantastisk! Landsbyen ligger rett ved elva Nam Song. Paa andre siden av elva er det runde hoye fjell som staar rett opp fra bakken, og jeg foeler at jeg er ganske naert det man kan kalle evntyrland (nok en gang)! Naar vi foerst kom hit tok vi oss litt tid til aa bli kjent med omraadet, og vi gikk langs elva for aa ta noen bilder og bare slappe av langs elvekanten.. Vannet er varmt og det virker som om alle barna drar ned til elvekanten etter skoletid for aa bade, for der var mange smaa og soete barn som lekte og hadde det goey i vannet. Folket her virker veldig avslappet til livet, og det liker jeg!

Vang Vieng er kjent for sin tubing, dvs aa flyte paa baderinger ca 3 km ned elva. Man kan ikke dra fra Vang Vieng uten aa ha gjoert dette, saa dagen etter vi kom leide vi oss hver vaar badering, suste 3 km opp med en tuk-tuk der startpunktet er, og etter det var det bare aa flyte ned langs elva. Langs elva ligger det mange barer og restauranter som man kan dra innom, og jo lenger ut paa dagen du drar dit, jo flere folk kommer. Barene fylles opp og man har det ganske saa goy ved elva! Man kan ogsaa slenge seg ut med tau i elva, fra et taarn 10 m over vannet, og skli ned i sklier rett ut i vannet. Vi ble automatisk hengende med en gruppe folk fra alle typer nasjoner, som vi lunsjet og tubet ned ca hele elva med. Det var helt utrolig deilig aa bare ligge i en badering en hel dag, slappe av, og etterhvert padle litt naar elva ble for rolig. Begynnelsen var vel egentlig best, foer naar man har padlet i en badering i 4 timer, og man enda har 2 km igjen aa padle begynner man naturlig nok aa bli litt lei og ganske saa sliten i overarmene. Vi brukt cae 6 timer tilsammen paa 3 km. Men det var en goey opplevelse og vi fikk sett mye! En veldig bra dag!


Robert og Sandra fra Sverige, pluss Camilla.. Pause etter aa ha kommet halvveis ned elva med baderingen


I dag har ogsaa vaert en helt super dag! Vi startet dagen med aa kjoere opp til en vanngrotte langt inne i fjellet med 8 andre backpackere. Og ja, vi skulle inn i denne vanngrotta! Vannet var ganske dypt der, noen steder 4-5 m, saa vi maatte nok en gang opp i baderingen og padle inn i grotta. Grotta var helt enormt lang og ganske stor til aa vaere en grotte, og vi padlet og delvis gikk i vannet der det var grunt i sikkert 45 min foer vi kom helt inn. Det var en fin grotte, men jeg hadde aldri dratt inn der alene, ettersom jeg verken er saa glad i dypt vann eller moerket. Etter aa ha spist lunsj utenfor grotta, dro vi videre til en annen grotte kalt "Elephant Cave." Dette var bare en vanlig grotte, ikke vanngrotte. Foer, naar det var mange elefanter i Laos, brukte de aa komme a bade og avkjoele seg her, men siden 1960 har buddahene brukt grotta for a tilbe Buddah. Naa er det altsaa en type tempel-grotte med en stor og fornoyd Buddah smilende helt innerst i den.


Camilla flytende paa tube utenfor grotta vi var inne i.


Disse grottene befant seg ca 15 km fra Vang Vieng, og faar aa komme oss tilbake skulle vi padle i kajakk ned Nam Song River, noe som var en helt ny opplevelse for meg. Har kun padlet i kano, men kajakk var faktsik enklere og morsommere. Jeg satt bakerst i kajakken, og den bakerste maa styre og svinge kajakken, noe jeg foerst syntes var daarlig ide. Men etter noen stryk ned leva var teknikken inne, og superteamet Belle og Cam brillierte de 10 km ned til Vang Vieng i en super fart og med en teknikk uten like! Det maa sies at "vi" noen gang var litt uheldige og styrte kanoen i feil omraade. Men litt action maa man jo ha, ikke sant? Paa veien ned stoppet vi innom en restaurant/ bar langs elva og der kunne man spille gjoermevolleyball! Vi og retsen av gjengen vi padlet med kastet oss ut i det, og det skal sies at vi ikke var de reneste og peneste i omraadet etter den kampen! Noen steder var gjoerma veldig dyp, og det var glatt, saa noen fall, plask, gjoermesprut og latterkramper hoerte med til kampen!



I kajakken nedover Nam Song!



Jeg, saerdeles fornoyd etter en match med gjoermevolleyball!

Alt i alt synes jeg Vang Vieng er utrolig flott saa langt! Naar vi padlet ned elva i dag fikk vi virkelig sett de vakre fjellene og den enestaaende naturen! Overalt langs elva her er det Lao innbyggere, baade gamle og unge, som fisker fisk og plukker elvealger med straahatter paa hodet og et lite smil om munnviken. Jeg liker Laos!

5 kommentarer:

Sniff sa...

kuuult! badering <3

Anonym sa...

Hei Isabelle.
Har sperret telefonen, og gitt beskjed til Siv. Hun skulle gi beskjed over internett ang tabletter. Kos dåkker og pass på fotoutsyr og lignende.
Pappa

Siri sa...

Høres dødsgøy ut!! Koffør i alle daga har man ikkje vært i Laos tidligere?!? Æ vil åsså!!!! Kjempegøy å lese beskrivelsan dine, som alltid :) Føle nesten at æ har vært med på både tubing og historisk grottevandring! Keep it coming! :D Stooor klem

Isa sa...

Takk pappa! Det nr ae ringte fra e forresten ikke det rette nr mitt. Skal skrive det ned naar ae har tlfnr mitt med meg.. e nokka tall du maa taste foerst osv..

Og takk, Siri! Klem!

Anonym sa...

Hei Isabelle !
det høres kjempe koselig ut å være der :D
eg hadde aldri klar å vær der så lenge som du ska være :-S
håpe du har det fint, men det treng eg nesten ikke å spørre om,hehe ! ;)

hilsen anne-marte
og magnar