onsdag 28. april 2010

Hoi An og Hanoi!

Etter en meget behagelig busstur, foerst fra Moi Ne til Nha Trang, der vi byttet til nattbuss med senger(!), kom vi frem til den lille byen Hoi An som ligger ca midt i landet. Hoi An er en helt fantastisk by og menneskene der er utrolig trivelige og imoetekommende. Bare etter aa ha vandret rundt i byen i noen timer hadde vi allerede faatt oss noen nye lokale venner, noen eldre soete damer, som vi stoppet aa snakket med hver gang vi tuslet forbi dem og butikkene deres. Byen er franskinspirert etter kolonitiden, og minner meg egentlig mye om Luang Prabang i Laos. Husene er smaa og koselige med varme farger og vinduer laget av moerk tre. Hoi An er kjent for sine mange skreddere, og ca annenhver butikk i en gate bestaar av skreddere som er villig til aa sy akkurat det du oensker deg, alt fra kjoler, dresser og skjoert til sko, nattkaaper og vesker! Kvaliteten varierer selvfolegelig, og man boer kanskje ikke gaa til den foerste og beste skredderen for aa sy alle kjoelene man oensker, men dette er noe av det naermeste man kommer himmelriket for shoppinggale jenter! Saa det vi gjorde de de to hele dagene vi var i Hoi An var stort sett og loepe fra skredder til skredder og finne kjoler, ta maal, proeve kjoler og tilpasse dem, betale kjoler, for saa igjen aa oppdage en ny kjole man har lyst paa for saa og ta nye maal osv.. Vi gikk tilsammen til fire forskjellige skreddere, men den vi var mest fornoeyd med het Yaly og kjolene vaare ble kjempe flotte! Endte opp med fem flotte kjoler, fire til meg selv (eheehehh) og en til min kjaere lillesoester, Liane (tipper du blir glad naa, sweetie!). Var kjempe fornoeyd med resultatet paa alle og det var kanskje like greit at vi dro etter to netter der, for jeg er sikker paa at antallet kjoler hadde oekt bemerkelig bare etter en ekstra dag.

Tiden i Hoi An ble ikke bare fylt med loeping mellom skredderene. Nina, vaar kjaere svenske reispartner, fylte hele 24 aar, saa det ble feiret med en flott og soet liten kake fra et bakeri vi maatte lete en god stund etter. Var litt ekkelt aa kjoepe kaka der, ettersom vi saa flere rotter loepe rundt i lokalet, men kakene ble bakt i lukket rom, og kakesultne som vi var, var det naermest ualtulet aa dra derfra uten noen form for bakevarer. Kaka smakte helt utmerket! Senere koste vi oss med noen glass roedvin til maten, men ettersom alle butikkene og restaurantene stengte veldig tidlig, ble det tidlig kveld paa oss alle. Alle butikkene stenger klokka 21, noe som er veldig uvanlig ift andre byer i Vietnam og de andre landene vi har besoekt. Dette er fordi skredderne jobber naermest doegnet rundt, og maa lukke butikken paa kvelden for aa enten slappe av eller sy klaerne klare til neste dag. Mange av de vi har snakket med jobber naeremest doegnet rundt, noe som visstnok er veldig vanlig her. De jobber hardt, og toeyer mange grenser for aa tjene penger. De takker ja til til aa gjeore ting de ikke har peiling paa, kun fordi de faar penger for det, noe som forssavidt er godt forstaaelig. Dette har vi opplevd flere ganger saa langt. Man kan spoerre paa en restaurant om de har den og den retten, selv om den ikke staar paa menyen, og vips, saa faar man noe som kanskje ligner paa matretten!
Vi tok oss ogsaa tid til litt luksus i Hoi An. For det foerste kjoepte/ sydde vi jo oss helt sinnsykt mange kjoler for billig penge, for det andre bodde vi paa et meget fint hotell med frokost inkludert (ikke ofte vi nyter slik luksus!), og for det tredje fant vi ut at vi skulle unne oss en hel times massasje, en halvtimes ansiktsrens og i tillegg manikyr og pedikyr. Massasjen, ansiktsrensen og manikyr/pedikyren kostet ca 150 norske kroner (500 000 dong) . Latterlig billig og utrolig deilig!

Naa befinner vi oss i hovedstaden Hanoi, som har ca 3 mill innbyggere. Vi brukte nok en gang nattbussen som fremkosmtmiddel, ettersom vi var svaert fornoeyd med det fra forrige gang. Vi har resit med et reiseselskap som heter Sinh Cafe (Sinh Tourist) her i Vietnam, som er veldig profesjonnelt og du faar mye for pengene. Nattbussene er utstyrt med seter som du gjoer om til senger, de har toalett (ikke alle busser man faar nyte det, da er det ut langs veikanten for aa gjoere sitt private aerend), og man faar vann og pledd foer avreise. Helt utrolig hvor mye raskere reisen gaar naar man reiser behagelig. Bussturen tok tilsammen 15 timer, noe som ville vaert helt uutholdelig i Norge. Her er det bare en svipptur, saa er man fremme! Vi ankom Hanoi tidlig i dag, og det etter aa ha funnet et hotell, maatte vi ut paa shopping for aa lete etter nye singletter og dieverse klaer. De kan absolutt ikke vaske klaer her, verken i Kambodsja eller Vietnam, saa etter hver gang vi har levert klaerne inn til laundry service, har vi faatt klaerne flekkete, misfargede og brune tilbake! Helt ubrukelig spoer du meg. Nesten alle av oss var tomme for klaer, siden vi maatte kaste mesteparten, og det ensete sekken var fylt med var flotte kjoler i alle slags farger og stoffer, noe som kanskje ikke passer backpackertilvaerelsen saa veldig godt.

Hanoi er en stor by, men ikke en type storby. Det vi har sett av byen saa langt, liker jeg. Jeg har forresten nesten blitt vegetarianer de siste tre ukene, og spiser stort sett bare nudler med groennskaer. Har faatt helt dilla paa det, og har lyst paa det baade til frokost, lunsj og middag! Siden vi nesten alle spiser veggismat, dro vi til en vegtarisk restaurant i kveld, der de lager tofu som smaker og ser ut som kjoett. Saa bestiller du fisk, biff, kylling eller svin, faar du tofu (som er en type ostliknende masse med naering- for vegetarianere). Var veldig saert aa sitte aa spise kylling som ikke var kylling. Kylling som var produsert av soyamelk og tilsatt kyllingsmak og konsistens.. Var merkelig, men ogsaa godt. Det er forresten veldig morsomt aa smake ny mat, og man finner alltids noe nytt fra plass til plass. Jeg er ogsaa blitt en mester paa aa spise med pinner, noe jeg har anskaffet meg og skal drasse med meg gjennom Afrika for aa ta med meg hjem! Saa folkens, jeg inviterer til vietnameisk mat med pinner i sommer. Velkommen!

Ps! Dette skulle egentlig bli et veldig kort innlegg, men vet ikke helt hva som skjedde. Langt ble det i hvertfall. Haaper alt er bra hjemme! Hils alle!