tirsdag 31. mars 2009

Jeg elsker mandager!?

MANDAG, den første dagen i ei uke i følge den internasjonale standarden ISO 8601. Mandag er slik en flott dag! Hver mandag morgen våkner jeg uthvilt etter en lang helg med søvn og avslappning. Vekkerklokka som jeg har så kjær piper mer ivrig enn noen gang på skrivebordet, og lyden høres ut som fuglekvitring en varm, grønn og fin sommerdag. Øynene åpner seg kvikt i løpet av de fire første pipene, og jeg tenker: "Endelig morgen, nå har jeg virkelig lyst å stå opp! Jeg er så utrolig uthvilt etter helgas mindre stressfulle tilværelse, og YES- jeg skal sitte og ha forelesning i 4 timer, for så å lese 2 kapitler biologi!" Jeg står opp med høyre fot, den riktige foten, og nynner "Idyll," med Postgirobygget idét jeg tusler inn på badet for å vaske mitt vakre morgenansikt. Jeg titter meg i speilet og tenker at håret mitt ser bedre ut nå enn noen gang, og "GOSH, for en flott hud jeg har!"

Etter diverse stell på badet går jeg til skapet mitt der alle klærne mine ligger brettet meget pent, og kler på meg min fineste joggebukse, før jeg går på kjøkkenet for å finne ut at jeg ikke er tom for brød og pålegg. Jeg tenker fornøyd med meg selv at det var da enda godt at jeg var så smart å kjøpe brød og pålegg på lørdag, da butikken var åpen, slik at slapp å være tom for frokost denne fantastiske mandagen! Jeg nynner videre på Idyll, mens jeg smører den eksisterende matpakken min. Videre går jeg tilbake til rommet mitt, der jeg tar fram mine nyeste plagg jeg hadde råd til å kjøpe i helga, og kler de på meg med et stort smil om munnen. Idyll er selvsagt enda rett om munnviken min.

Etter å ha hatt en rolig gåtur til bussen, uten stress for å rekke den, sitter jeg like våken og engasjert i forelesningssalen som en glad-kristen person i en kirke. Jeg sitter absolutt ikke å tenker på hvor utrolig deilig det hadde vært å ligget hjemme i senga, og det siste som streifer tankene mine er kaffe. Resten av denne flotte og vakre ukedagen (ja, faktisk min favorittukedag!!) består av glad-lesning, og jeg er svært effektiv og får pløyet meg gjennom en hel del kapitler i biologi, akkurat som jeg hadde planlagt og sett fram til. Ute skinner påskesola, og jeg er så glad for å sitte inne på skolens biblotek for å lese denne flotte boka som jeg må kunne ned i den minste detalj til eksamen. Uthvilt som jeg er holder jeg meg våken gjennom hele skoledagen uten å sovne på pulten..

Når jeg etterhvert må tvinge meg selv til løfte hodet fra boka og dra hjem fra skolen, er jeg kjempefornøyd med å finne ut at den eneste ledige plassen på bussen er ved siden av en eldre mann som ut i fra hans kroppsduft har vært på idrettssenteret og sprunget intrevaller i nærmere 2 timer. Mens jeg sitter der og innhalerer denne friske og freidge duften, tenker jeg at denne mandagen har vært flott, like flott og fin, kanskje til og med flottere enn alle mine tidligere mandager så langt i livet. Ja, jeg rett og slett elsker, ja du hørte riktig, elsker mandager! Mandager er fantastiske!

...Eh, eller?

Ingen kommentarer: